Editorial Serious Games en Werving & Selectie

Over deze editie

Dit vierde nummer van Homo Ludens Magazine staat volledig in het teken van het thema "Serious Games en Werving & Selectie". In de cases en achtergrondstudies die hier besproken worden blijkt dat de mogelijkheden die Serious Games bieden binnen deze branche zeer uiteenlopen. Van het daadwerkelijke recruitment tot de bewustwording van medewerkers in de flexbranche, in veel gevallen kan een Serious Game uitkomst bieden.

Hoe kan een Serious Game uitkomst bieden? Ten eerste is het opvallend dat de Serious Game als tool in de artikelen in dit nummer bijna uitsluitend digitaal is. Terwijl in het vorige thema van Homo Ludens Magazine nummer 3 "Serious Games en Leren" bijna alleen maar non-digitale spelvormen werden besproken.

Een eerste aanwijzing waarom digitale games hun meerwaarde hebben binnen de Werving & Selectie branche blijkt uit het interview 'Gamen voor een baan' met Barend Raaff. Daarin legt hij uit dat je door middel van een game grote groepen sollicitanten moet kunnen beoordelen, en dus data moet kunnen verzamelen over deze mensen. Het inzetten van een game is efficiënter en betrouwbaarder dan het doorlopen van stapels met CV's.

Shoshannah Tekofsky's onderzoek lijkt deze stelling te ondersteunen. Zij heeft bij 13.000 Battlefield-spelers persoonlijkheidstesten afgenomen, en kwam tot de conclusie dat je inderdaad veel over een persoon te weten kunt komen op basis van zijn of haar gedrag in een spel.

"De digitale game is op zijn sterkst als hij wordt gebruikt in combinatie met 'klassieke' non-digitale gesprekken."

Waar Barend Raaff vooral van data-analyse uitgaat, is voor Erwin Borgmeier een ander aspect van een digitale game de meerwaarde voor de Werving & Selectie branche: het sociale aspect. In het artikel 'JobPlay' legt Borgmeier uit hoe je door middel van een game grotere groepen mensen op een persoonlijke manier kunt bereiken. Door het sociale aspect van de game kunnen recruiters en werkzoekenden bij elkaar gebracht worden.

Een ander perspectief op het Werving & Selectie proces wordt geboden in het artikel 'De "Diversiteit Loont!" Challenge'. Daarin leggen Chantal Huinder, Marcel van Wijk en Anneke van den Aker uit dat een game ook kan helpen in het tegengaan van discriminatie in de flex- en uitzendbranche. De game is hierbij een geschikte tool om bewustwording te creëren, en te onderhouden. Dat laatste is vooral belangrijk, omdat na een reguliere training of interventie het bewustzijn weer snel weg kan zakken, maar dat een game een constant proces van leren in stand kan houden.

In het interview met Joost Modderman wordt vervolgens duidelijk dat de Serious Game ook gebruikt kan worden als omgeving om te experimenten met het gedrag van werknemers. En dan met name hoe ze omgaan met hiërarchische druk. Maar, zegt Modderman, een game inzetten alleen is niet voldoende om een gedragsverandering te bereiken. De digitale game is op zijn sterkst als hij wordt gebruikt in combinatie met 'klassieke' non-digitale gesprekken.

Voor Gijs van der Linden is het competitie-element van games de belangrijkste reden om games te gebruiken voor Werving & Selectie. Van der Linden is de vertegenwoordiger van de non-digitale games. In zijn artikel 'Serious Gaming als instrument voor wederzijds matchen' legt hij de principes uit van zijn management- en recruitment games, wat allemaal interactieve "live action" spellen en spelvormen zijn, ondersteund door lezingen en multimedia.