Jobplay

Speel jezelf bij werkgevers in de kijker

,

Actief of latent werkzoekend, workforce of crowdsource, de contacten van nu zijn de arbeidsrelaties van morgen. En dat is meteen de reden waarom het loont voor recruiters om bezig te zijn met het bereiken en binden van potentiele arbeidskrachten en voor werknemers om up to date te blijven van de mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Recruiment en gaming

Werkzoekenden zijn actief op sociale netwerken en voegen connecties toe die hen mogelijk verder helpen in hun carrière. Daarnaast doen ze aan personal branding. Ze laten zien welke scholing, kennis en ervaring ze hebben met steeds in het achterhoofd een verbetering van de arbeidsmarktpositie. Voordat ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging leggen ze daarvoor de basis. Een CV of profiel op een netwerksite vertelt echter weinig over de competenties van een persoon en is snel verouderd. Hoe kan ik goed laten zien wat ik in huis heb? Hoe bouw ik een aantrekkelijk netwerk met professionals of een netwerk met interessant werk op?

Deze en andere vragen hebben de basis gelegd voor JobPlay, een multiplayer trans-reality game (MTRG) waarin (latent) werkzoekenden en werkgevers zich door het spelen van opdrachten profileren.

JobPlay zet daarbij gamemechanics en trans-reality technologie in om het aantrekken van een kandidaat voor een tijdelijke of vaste job een aantrekkelijk spel te laten zijn. Een game gebouwd op het aanspreken van de intrinsieke motivatie van de latent werkzoekende met als doel een verbeterde arbeidsmarktpositie voor beide partijen.

Wat maakt de combinatie recruitment en gaming zo interessant? Ik noem er vijf:

Probleem oplossend

Spelen is probleem-oplossen, hetgeen appelleert aan onze creatieve vermogens. Als deze problemen uit de werkelijke wereld komen zal de aanpak van het probleem in de game beter en relatief makkelijk vertaald kunnen worden naar die wereld. Effectiveness of a game is enhanced where learners are afforded opportunities to self-contribute in dealing with actual, real-world problems (Kusunoki et al. 2000).

Interactief

Hiermee heeft de speler het gevoel dat zijn ertoe doet. Daarmee worden de hersenen gemobiliseerd om scherp te zijn – en open te staan voor nieuwe inzichten en mogelijkheden. Interactive "play is an evolutionary activity that supercharges our brain connections with the purpose of better understanding the complexities of the world". (Sheely, 2014).

Doelgericht

Een goed gekozen doel maakt een game ‘desirable to play’ en werkt daardoor als intrinsieke motivator. Daarnaast geeft de mate waarin de doelstelling al dan niet behaald is een handvat naar kennis/inzicht-lacunes.

Verrassing

Verrassende dingen 'die je normaal niet ziet' zijn een belangrijk argument voor spelers om een spel te spelen. Oplossingsgerichtheid, besluitvaardigheid, empathie; veel competenties hebben betrekking op het omgaan met verrassingen. Ook hier wint een game het van andere recruitmentvormen.

Fun

Plezier is op zichzelf een sterke stimulans open te staan voor nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Transreality

JobPlay maakt gebruik van trans-reality technologie. Transreality? Transreality wordt in de literatuur gerelateerd aan het inbedden van computerintelligentie in ons dagelijks leven.

Lindley, C.A. definieert Transreality games als: games that take advantage of pervasive, mobile, ubiquitous, location based and mixed reality infrastructures to deliver new modes of game play experiences [Lindley, 2004).

Fennema en Van Boven definieren transreality als het verschijnsel waarin de fysieke werkelijkheid, digitale omgeving en virtuele context elkaar overlappen, met elkaar verbonden worden en van elkaar afhankelijk raken, waardoor individuen hun reality mix als één integrale belevingswereld (gaan) beschouwen [Fennema, 2014]

Transreality gaat dus over mechanismen die een samenspel tussen de echte fysieke wereld en digitale wereld tot stand brengt. Vergelijkbaar met augmented reality en virtual reality? Ja als mechanisme, nee als het gaat om het niveau van interactie.

Transreality is namelijk geen 'one way' presentatie van een virtueel beeld in de echte wereld (zoals Google Ingress) of de werkelijkheid in een virtuele wereld (Virtual Reality). Transreality houdt in dat beide werelden los van elkaar bestaan en op momenten van play als één wereld worden ervaren waarbinnen uitwisseling plaatsvindt.

Het gebruik van transrealiteit in relatie tot JobPlay voegt op drie punten waarde toe:

  • Om de doelstelling van JobPlay te bereiken (onderdeel zijn van een qualified community) moet de game uitnodigend zijn om gespeeld te blijven worden. Het werken met echte werksituaties, personas, en data is een sterke stimulans om te blijven spelen. Bridging de werkelijkheid maakt de storyline dynamisch, een van de belangrijkste game mechanismen.
  • Dat wat mensen laten zien in de game zegt iets over beslissingen in het echte leven (Game theory, Morgenstein, von Neumann e.a). De uitgebreide wiki: en.wikipedia.org/wiki/Game_theory is zeker een aanrader.
  • Het spelen van opdrachten levert een schat aan informatie op: lacunes, collectieve logica en onverwachte conclusies "mensen met een horeca achtergrond blijken zich heel goed in ons ict-serviceconcept te kunnen inleven".

Hotel New Dreams

JobPlay speelt zich af in Hotel New Dreams. In een eigen kamer van dit hotel kunnen spelers zich via dromen oriënteren. Een droom bestaat uit een challenge. Deze challenges zijn ingebracht door recruiters.

Een voorbeeld van een challenge:

Challenge //01
Ontmoet Jessica, zij bedacht een voetbal die energie opwekt als je er tegen aantrapt. Speel een partijtje voetbal met je vrienden en het licht in huis kan de hele avond branden!
Denk aan een speciale dag in 2020 en bedenk hoe je de festiviteiten op deze speciale dag van energie voorziet. Deel je bevindingen met het netwerk via een blog post, audio bijdrage, foto of video.
Deze challenge is waard: +3 creativiteit +2 feedback

In het hotel slapen elke dag gasten (spelers). De spelers betalen voor een hun verblijf niet met geld maar door een positieve bijdrage te leveren aan een gepost probleem of vraagstuk van een organisatie. Zo zijn de huisregels.

Ik check-in bij de receptie en krijg een kamer toegewezen, te beginnen bij een 1 ster brons ‘membership’. Eenmaal in mijn kamer maak ik via mijn personal interactive wall een keuze uit problemen en vragen van organisaties, immers daarvoor kwam ik naar het hotel. Zodra ik op bed ga liggen val ik in slaap en droom ik... waarbij de opdracht duidelijk wordt gemaakt. Deze droom kan gaan over:

  • Het verleden: een serie opdrachten om met elkaar van situaties en keuzes uit het verleden te leren.
  • Het heden: een serie opdrachten over situaties in het hier en nu.
  • De toekomst: een serie opdrachten om met elkaar voor te spelen, vooruit te kijken.

Een voorbeeld van een challenge over het heden:

Challenge //02
WomenWatch is een real-time news feed van de VN over gelijke rechten voor mannen en vrouwen. covering women's rights. Kies een nieuwsitem en start je eigen onderzoek.
Neem een interview af en visualiseer je conclusie.
Deze challenge is waard: +3 analytisch vermogen + 2 presenteren

Droominhoud is van nature chaotisch en vaak een tikkeltje bizar. Iedere opdracht wordt dan ook zo voorgesteld. In flarden tekst, audio, film, krantenkoppen, memo’s, emails, gesprekken etc. Ik kan items bewaren, aantekeningen en foto’s maken. Zodra de droom klaar is word ik wakker, loop naar mijn hotelkamerbureau en vind daar het materiaal dat ik verzameld heb. Ik kan daar vervolgens mijn bijdrage zelf samenstellen. Mijn bijdrage lever ik af bij de receptie, of schuif ik onder deur door (als ik niet van plan ben weg te gaan). Ik heb nu een keuze om het hotel te verlaten of om de kamer aan te houden.

De recruiter/organisatie waardeert de bijdrage met punten en stelt de speler daarvan op de hoogte inclusief het 'betalen van de rekening', een upgrade en incentives uit de echte wereld.

*(JobPlay is een geregistreerde merknaam van SkillThing B.V.)

Referenties

Fennema, E., Van Boven, H. (2014). @Hearts @Minds #Transreality.
Kusunoki F., Sugimoto M., Hashizume H. (2000). "Discovering how other pupils think by collaborative learning in a classroom". Paper presented to the Fourth International Conference on Knowledge-based Intelligent Engineering Systems and Allied Technologies, 30 August–1 September 2000, Brighton
Lindley, C. (2004). "Trans-Reality Gaming". http://skynet.ie/~ogami/notes/year%204/writing/Lindley_Trans-reality_Gaming.pdf.
Sheely, E.. "Why We Should Pay Attention To Jesse Schell And His New Project Lexica". Gamasutra. 2014.
http://www.gamasutra.com/blogs/EugeneSheely/20140531/218755/Why_We_Should_Pay_Attention_To_Jesse_Schell_And_His_New_Project_Lexica.php.