Applied games voor een sociale samenleving

Editorial

Het einde van het jaar staat voor de deur, meestal het moment om na te denken over het afgelopen jaar. Wat waren de hoogtepunten en de dieptepunten? Hoewel er vast genoeg positieve punten waren over het afgelopen jaar zijn er ook genoeg punten die beter kunnen in 2016. Onze gezondheid bijvoorbeeld, of het humaner omgaan met vluchtelingen. Zouden applied games ons kunnen helpen in het proces van verbetering? Kunnen games een meer sociale samenleving bevorderen?

In deze laatste editie van HLM voor 2015 staat het thema Applied Games voor een sociale samenleving centraal. In de case study van Fourcelabs wordt de inzet van een applied game voor het vergroten van het bewustzijn van jongeren rondom het creëren van een eerlijke samenleving getoond. Wat zijn de beste, meest eerlijke beslissingen voor de samenleving? Hoe ga jij om met de uitdagingen die de samenleving je biedt? Help jij een ander of kies je toch eerder voor jezelf? En welke effecten hebben je keuzes op de lange termijn?

Over de effecten van keuzes op de lange termijn gesproken, IJsfontein ontwikkelde een interactieve media campagne waarin jongeren worden uitgedaagd om na te denken over hun wensen en keuzes m.b.t. hun seksuele ontwikkeling. Can you fix it is een applied game die een moeilijk onderwerp, het bespreekbaar maken van seks, voor de doelgroep jongeren heel dichtbij brengt. Tegelijkertijd kan de gebruiker door het wisselen van perspectief duidelijk inzicht krijgen in de diverse opvattingen over de gepresenteerde situatie en zelf ingrijpen.

Tot slot een uitgebreid interview met TNO over de inzet van applied games voor de algemene gezondheid. Kan een applied game effectief zijn in het bestrijden van obesitas? Zijn applied games hét antwoord voor het praktisch invullen van e-health? En welke rol dient de overheid te spelen bij het stimuleren van de ontwikkeling van applied games als deze games de samenleving verbeteren?

Applied games voor een sociale samenleving, misschien schuilt hierin wel de ultieme tegenstelling. Misschien kan juist zoiets digitaal of gemaakt als een applied game ons meer mens maken dan ooit tevoren... een mooie gedachte voor 2016. Want iedereen is gebaat bij een meer sociale samenleving, toch?