Stephanus Vermeulen

Stephanus Vermeulen, geboren en getogen in Nederland, is een creatieve management entrepreneur en visionair in de reclame en entertainment voor meer dan 26 jaar in vier continenten. Stephanus is de oprichter van Social Impact Apps Inc., een bedrijf dat gevestigd is in Los Angeles. Politiek loopt als een rode draad door zijn carrière. In 1997 was Vermeulen werkzaam als een art director voor de Amerikaanse president Bill Clinton / vice president Al Gore Euro tour. In 2010 was hij de eerste buitenlander die optrad als adviseur van de "Presidential Rank Review Board and the Distinguished Counsel" van de president Barack Obama regering, een denktank met top mediaprofessionals, zoals Movie Studio Executives, Chief van Dreamworks Digital en zelfs Erick Schmit, de Executive Chairman van Google. Als onderdeel van de "Change"-campagne van president Obama brainstormde deze adviesraad met de afdelingshoofden van de regering over hoe games en entertainment kunnen worden aangewend om het grote publiek te laten zien wat er gaat veranderen in de toekomst.

Het creëren van boeiende, meeslepende games vereist inzicht, visualiseren, demonstreren en het afstemmen van de interacties van een steeds toenemend aantal game-instrumenten en systemen maar ook de traditionele disciplines van drama, spel en psychologie. Deze games kunnen variëren van het Amerikaanse volk te leren hoe de kleuren van de beveiligingsniveaus werken voor Homeland Security, tot te worden gebruikt als instrumenten om regeringspersoneel te onderwijzen in de veranderingen die de nieuwe regering heeft gemaakt.

Vermeulen was vanaf het begin van zijn carrière geïnteresseerd in gamification, entertainment. Zo bedacht en ontwikkelde hij nog in de negentiger jaren voor CMG een comic - achtige spion avontuur met de stem van James Earl Jones (Darth Vader) dat gebruikt werd als een wervingscampagne. Bij deze succesvolle campagne werden er al 2000 games besteld voordat de game al klaar was. Ook was hij de Lead Creator van een hybrid TV/Game formaat in Nieuw Zeeland waar zijn taak was om echte mensen in een video game te laten spelen en gecontroleerd te laten worden door miljoenen spelers, een baan die hem een van de eerste sociale-game ontwikkelaars maakte.

Door zijn interesse in politiek, samen met zijn interesse in social-impact projecten werd hij in 2014 tot officieel lid van de Hillary Clinton beweging benoemd. Een eer die alleen op uitnodigings-basis word verstrekt. Dit leidde tot zijn huidige aanstelling als aandeelhouder en CEO van Collective World Inc., een bedrijf dat gevestigd is in San Francisco. Collective World Inc. is een mobiel platform aan het ontwikkelen om de democratie te revitaliseren. Tijdens de promotie van dit concept in de politieke kringen van Amerika, woonde Vermeulen één van de eerste fondsenwervingscampagnes bij voor Hillary Clinton op Capitol Hill. Er werd daar duidelijk dat de campagne managers zich realiseren dat social media op zich zelf niet meer voldoende zijn om potentiële stemmers te bereiken. Harrold Ickes, de voormalige Witte Huis Deputy Chief of Staff en Hillary's Clintons' Sr adviseur benadrukte in zijn toespraak dat degene die een manier vindt om de 46,5 miljoen Millenniums (18-30 jaar oud) en de 25 miljoen Spaanstalige Amerikanen (Hispanics) te bereiken is de meest waarschijnlijke kandidaat om de verkiezingen te winnen. En wat blijkt? Deze doelgroepen zijn "mobile first" en spelen games!

Vermeulens' positie in Collective World Inc. geeft hem een helikopterview over wat er gaat gebeuren in het Amerikaanse politieke ecosysteem. Tien gerenommeerde en aan de politiek verbonden professionals hebben zich aangesloten bij de Raad van Advies (voortaan RvA) van Collective World Inc. De RvA bestaat uit politieke wetenschappers als Andre Krouwel (VU Amsterdam en bekend van Kies Kompas) en Dan Schnur (Director of the Jesse M. Unruh Institute of Politics, UsC Los Angeles), politieke PR- en mediaconsultants van beide Amerikaanse politieke partijen, een politicus maar ook een voormaling Global Digital Strategy Director van de grootste bierbrouwer van de wereld, AB Inbev. Verspreid over het politieke spectrum, verstrekken zij deskundigheid van marketing/reclame en media-technologie. Een van de leden van de RvA, een Republikeinse Assembly Member (Politicus) voor het 55-district van Californië, door de partij werd toegewezen om te zoeken naar geavanceerde technologie om potentiële kiezers te bereiken.

Websites:
Socialimpactapps.com
Politicalmobile.com
Collectiveworld.com

Website: https://www.linkedin.com/pub/stephanus-vermeulen/32/8a2/332

Artikelen van Stephanus Vermeulen in Homo Ludens Magazine:

'De strijd om uw stem'
Hoe de presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten het internationale marketinglandschap voorgoed gaan veranderen
Homo Ludens Magazine 8 (september 2015)